Konståkningsskola

Utrustning

Skridskor

I konståkningsskolan är konståkningsskridskor med taggar ett krav. Det går bra med skridskor från sportaffärer, men vi rekommenderar att köpa "riktiga" konståkningsskridskor från konståkningsshopar eller på nätet eftersom dessa generellt sett underlättar inlärningen.

Kläder

Barnet ska träna i kroppsnära kläder, såsom tights eller strumpbyxor och kjol samt kofta. Fingervantar är att föredra.

Hjälm

Barnet måste ha hjälm som täcker hela huvudet fram tills att märke 8 har tagits, då barnet får åka utan hjälm.

Markträning/fys

I konståkningsskolan tränar man markträning/fys för att underlätta inlärningen på is. På markträningen är det ofta lättare att lära sig rörelser och hopp som sedan kan börja tränas på isen. Denna träning innehåller också snabbhet, spänst, koordination, kroppskontroll, flexibilitet, balans, rytmik, smidighet och inslag av lek.

När fysträningen är belägen i gymnastiklokal passar vanliga gymnastikkläder och gympaskor.

När träningen är i ishallen passar vanliga konståkningskläder.

Det är bra att ha hopprep!